امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://mahas.cloob24.com
0
اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان درهمه افراد درحدی اعتدال آمیز وجودداردودراین حدبه عنوان پاسخی سازش یافته تلقی می شودبه گونه ای که می توان گفت اگراضطراب نبودهمه ماپشت میزهایمان به خواب می رفتیم. فقدان اضطراب ممکن است مارابامشکلات قابل ملاحظه ای مواجه کند. اضطراب است که باعث می شود مادرجاده لغزنده بااحتیاط رانندگی کنیم وبه این طریق زندگی سالمتری خواهیم داشت. بالعکس، اضطراب مرضی نیز وجودداردچراکه حدی از اضطراب ممکن است سازنده باشدواغلب مردم اضطراب راتجربه می کنند، امااین حالت ممکن است جنبه مزمن ومداوم بیابد که دراین صورت باید ان را به منزله شکست وسازش نایافتگی گسترده ای تلقی کردکه فرد رااز بخش عمده ای ازامکاناتش محروم می کند. دریک جمع بندی کلی شایدبتوان اضطراب رابه عنوان احساس رنج اوری که بایک موقعیت ضربه امیز کنونی یابا انتظار خطری که به شی نامعین وابسته است تعریف کرد. به عبارت دیگراضطراب مستلزم مفهوم ناامنی یاتهدیدی است که فردمنبع ان را به وضوح درک نمی کند، در حالی که اصطلاح ترس به احساسی پوشش می دهد که درمقابل یک شی که به منزله شی خطرناک محسوب می شودبه وجود میآید.

اختلالات اضطرابیشامل گروهی از اختلالات است که اضطراب علامت اصلی انهاست و وقتی تجربه می شودکه فردسعی می کند رفتارهای غیرانطباقی مشخصی راکنترل کند. اختلال فشارروانی بعدازحادثه، که ازمشخصات آن بروزاضطراب بعدازیک سانحه است، حادث می شود. اختلال اضطراب فراگیر:درTSM_IV_TR ملاکها ی اختلال اضطراب فراگیراین طور عنوان شده است 1)نگرانی واضطراب مفرط 2)فرداحساس می کندتسلط ومهاراین نگرانی دشواراست 3)اضطراب ونگرانی آنها دست کم سه علامت از علائم زیر راداشته باشد:الف)بی قراری ب)به راحتی خسته شدن ج)مشکل در تمرکز د)تحریک پذیری ه)تنش عضلانی و).دشواری دربه خواب رفتن

اضطراب فراگیر مزمن است ونشانه های اضطراب کم وبیش به طور مداوم دران حضوردارند.هرچند همه ماممکن است گهگاه نگران باشیم، اماافرادمبتلا به اضطراب فراگیربیشتراوقات احساس ناراحتی وتشویش مبهم دارندودرباره گستره ای وسیع از رویدادهاو مسائل احساس نگرانی می کنندوعملکرد رفتاری وروانی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد ازاین رو برخی از روانشناسان به این نوع اضطراب دراین اختلال اضطراب "شناور "می گویند.

فوبیا یااختلال ترس مرضی:به صورت خلاصه می توان فوبی رااین طور تعریف کرد:ترس واجتناب از اشیا یاموقعیت هایی که خطر واقعی را به دنبال ندارند.هرچندممکن است شمابا کیفیت هاوکمیت های متفاوتی نسبت به دیگران ترس راتجربه کنید، با این حال، کسی که در موقعیت هایی که برای اغلب مردم چندان خطرناک به نظر نمیرسدترس شدیدی احساس می کنددچار فوبی است، هر چند که خود فرد به غیر منطقی بودن ان واقف است، فوبی پدیده ای کاملا روشن وبدون ابهام است همین طور تشخیص علت شناسی ودرمان ان شناخته شده است درDSM_IV_TRچهارمشخصه مهم برای فوبی عنوان شده است:الف)ترس غیر عقلانی و پایدار شدید که ماشه چکان آن اشیا وموقعیت هایند. ب)درصورت مواجهه با محرک ترس آور دچار اضطراب شدید می شود ج)شخص تشخیص می دهدکه این ترس نامعقول است د)شخص ازموقعیت های ترس آور اجتناب می کندیابا اضطراب و رنج شدید آن را تحمل می کند. اگرترس افراطی از بلندی، مار، گربه، فضاهای بسته به قدری ناراحت کننده باشدکه منجر به آشفتگی درزندگی شود می توان تشخیص فوبی راداد. فوبی های رایج را می توان در سه طبقه کلی عنوان کرد:1.فوبی های مکان باز 2.فوبی های اجتماعی 3.فوبی های اختصاصی.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه