امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://mahas.cloob24.com
0
درک عبارت است از آگاهی یافتن به کیفیت، کمیت، اختلاف هاوشباهت های اجزا محیط با اعضای حسی وبه عبارت ساده تر درک عملی است که ضمن ان احساساتی که بامحرک های حسی به وجود میایند،برای شخص معنی ومفهوم می یابند. ممکن است همه افرادبه نوعی دردرک اشیا دچار اشتباه شوند. در برخی مواقع نیز اختلالات عضوی وعصب شناختی ممکن است برای افراد اختلال ایجاد کند مثلن در اختلال چهره نشناسی، که در نتیجه آسیب به نقطه خاصی از مغز است، فرد قادربه تشخیص وشناسایی چهره خودش نیست ودر مواردی چهره افراداشنای خود رابا اشیا اشتباه می گرد منظور مااز توهم دراافراد روان گسیخته واسکیزوفرن این موارد نیست. تجربیات حسی که درغیاب تحرکات خارجی احساس می شود،توهم است به طور مثال وقتی که محرک صوتی وجود نداشته باشد ولی فردصدایی بشنود نوعی توهم است درافراد اسکیزوفرن توهمات شنوایی بیشتری شایع است مثال:فردی ادعا می کردکه هرروز صدایی میشنود که به اودستور می دهد کاری را انجام دهد درتوهمات بینایی فرد چیزهایی را می بیند که اصلن وجود ندارد،برخی نیز توهمی حسی را گزارش می کنند مثل حس کردن، بوی خآص، یا مزه سم در غذا یا اینکه فرد حس می کند کسی از پشت اورا لمس می کند،واز این قبیل. مهم است بدانیم افراد عادی نیز برخی موارد تحت تأثیر شرایط خاص روانی مثل کم خوابی یا خستگی مفرط ممکن به نوعی برخی انواع از انواع توهم راگزارش کنندکه گذرا بودن وکیفیت این نوع اختلالات درافراد روان گسیخته متفاوت است. 

بینش:بیماران تشخیص نمی دهند که نشانه ها ومشکلات ایجاد شده ناشی از یک بیماری است بنابراین به سختی قبول می کنند که نیاز به درمان دارند البته مطلب ذکر شده به معنای این نیست که هر فردی به سختی قبول می کند که بیماراست یا یک اسکیزوفرن است.

عاطفه نامناسب:درافراد روان گسیخته کندی یا بی تفاوتی عاطفی وجود دارد یعنی فرد حساسیتی به وقایع وتحریکات عاطفی ومحیطی نشان نمی دهد.چهره فرد وزفتار او این موضوع رانشان می دهد یا ناهماهنگی وعدم تناسب در عواطف وجود دارد، به طور مثال بدون دلیل قانع کننده ای گریه می کند یا لبخند میزند یا واکنش نشان می دهد یک بیمار اسکیزوفرن وقتی که سعی می کرد حادثه فوت یکی از دوستانش رادریک حادثه رانندگی توضیح دهد لبخند میزند وبا حالتی شادی این موضوع را تعریف می کرد.

تظاهرات چهره وحرکتی:معمولا درافراد روان گسیخته به ویژه در اسکیزوفرن ها، حرکات وتظاهرات چهره ای عجیب وغریب ونامتناسب ظاهر می شود، فرد در برخی موارد ژست های عجیبی می گیرد مثلا دو دست خود را باز می کند ودرحالتی ثابت بدون حرکت مدتها میماند یادر مکانی مینشیند ویک دست خود را ثابت بالا نگه می دارد که تحت عنوان وضعیت کاتاتونیک نامیده می شود، ادا واطوار دراوردن  ونشان دادن تظاهرات چهره ای نامانوس نیز در برخی از این بیماران وجود دارد، حالت هایی از تحرک و فعالیت بیش ازحدوسکون نیز در ایت افراد گزارش شده است. 

کاهش عملکرد اجتماعی:تعجبی نیست باتوصیفی که از نشانه های روان  گسیختگی مطرح شد این افراد نتوانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند، از دست دادن شغل، انصراف از تحصیل ونیاز به بستری در بیشتر موارد رخ می دهد، خوشبختانه روش های درمانی مدرن روانشناسی افق های جدیدی در درمان این بیماران ایجاد کرده اند.  

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه